Christopher Williams: Paix (musicale) perpétuelle

Dans le cadre de la résidence croisée entre Dresden et Le Vivier, l’Ensemble SuperMusique collabore avec le compositeur Christopher Williams. Ce compositeur s’intéresse de plus en plus aux aspects sociaux de la notation, à savoir comment les groupes d’artistes utilisent les partitions comme une ressource pour créer et refaire ensemble leur propre musique. Il soupçonne que le travail des improvisateurs avec la notation pourrait avoir quelque chose à nous apprendre sur la vie sociale et la politique en général. Cette avenue est explorée dans son nouveau projet de laboratoire avec l’Ensemble SuperMusique, présenté lors de ce concert intime.

Cette résidence en musiques nouvelles est le résultat d’une entente de coopération entre le Conseil des arts et des lettres du Québec, le Goethe-Institut Montréal, Le Vivier et Hellerau — Europäisches Zentrum Der Künste Dresden.

On Perpetual (Musical) Peace? Montréal is an experiment in musical cohabitation featuring SuperMusique, an ensemble of diverse improvisors in Montréal, and Christopher Williams, a visiting composer and contrabassist based in Berlin. Over the last several weeks, the artists have rehearsed together regularly to explore ways of be (com) ing a group. On 7 Dec., they will open a window onto this collaboration in the form of a “serious happy hour” with music, discussion, snacks, and drinks.

The project’s conceptual springboard is Immanuel Kant’s essay On Perpetual Peace. A Philosophical Sketch. This text proposed a path to lasting peace among perpetually warring nations through an international federation of states. (It later influenced the UN Charter and EU Constitution.) Our collaboration embraces Kant’s values of hospitality, publicity (transparency), and perpetuality (sustainability) — and the often contentious work it takes to maintain them. The project takes them as bedrock conditions for life in which there is room for everyone and everything.

Rather than providing his own scores, materials, or aesthetic for the ensemble to unite around, “the composer” plays the role of a sympathetic agitator. Williams has proposed exercises, discussions, and graphic and verbal scores by a variety of artists (including the musicians themselves) in order to provoke difference in and reflection on what the members of SuperMusique already do. In turn, the musicians find new collective resources which they fold back into the work process en route to a kind of perpetual musical piece/peace.

Christopher Williams

  • dimanche 25 novembre 2018
    14h00
Amphithéâtre – Le Gesù
1200, rue de Bleury
métro Place-des-Arts
  • vendredi 7 décembre 2018
    20h00
Goethe-Institut Montréal
1626, boulevard Saint-Laurent #100
métro Saint-Laurent