Concert

Pour clore les activités entourant son quarantième anniversaire, Le fleuve célèbre la maturité de la musique actuelle. En s’appuyant sur 40 années d’explorations et de découvertes, Joane Hétu, Danielle Palardy Roger, Cléo Palacio-Quintin et Jean Derome cisèlent des œuvres qui représentent la force de l’âge et l’épanouissement d’un courant de musique qui a marqué l’histoire de la musique nouvelle au Québec. Un concert où l’on retrouve les fameux instrumentistes de l’Ensemble SuperMusique.

La presse en parle

Festival international de musique actuelle de Victoriaville

Mike Chamberlain, All About Jazz, 31 mai 2021

The final concert of the cutdown FIMAV was another production of Ensemble SuperMusique under the direction of Joane Hétu and Danielle Palardy Roger, celebrating 40 years of Productions SuperMusique, an existence nearly parallel to the festival itself, with whose history it is strongly connected. Michel Levasseur alluded to the shared history in his introduction, hoping for a few more good years for both Supermusique and the festival. The concert, titled Le Fleuve (for the Saint Lawrence River, which is the backbone of Quebec), featured compositions by Jean Derome, Hétu, Palardy-Roger, and Cléo Palacio-Quintin. It seemed appropriate that a festival of Quebec musicians that began with a program of songs by Ayelet Rose Gottlieb inspired by women’s stories would come full circle to a performance of compositions inspired by Quebec’s mother source performed by a group comprised mainly of women. The performance was compelling throughout, demanding and full of detail, yet accessible and, in the end, optimistic. Especially notable was the use of voice, which is a hallmark of Hétu’s work.

The performance was compelling throughout, demanding and full of detail, yet accessible and, in the end, optimistic.

Review

Irwin Block, Avant Music News, 24 mai 2021

The final concert was in many ways a testimonial to the growth and continued vigor of experimental and improvised music in Quebec: In parallel with this festival, which began in 1983, the Montréal-based collective Ensemble SuperMusique was established by three women at a time when avant-garde music was male-dominated. It was launched by Joane Hétu (alto sax, voice), Diane Labrosse, (sampler), and Danielle Palardy Roger (percussion, voice).

They were among the 16 musicians on stage to perform four new compositions that are part of Le fleuve, in tribute to the majestic St. Laurent River that flows through Quebec to the Atlantic Ocean. One piece featured prose declaring that empowering women could make the world a better place. Of the four compositions, saxophonist Jean Derome’s was the most musically rich and complex. The final work by Joane Hétu, which she directed and narrated, was her most accomplished in a long career of pushing musical boundaries — operatic in scope with unexpected instrumental flourishes and shifts, and a fitting end to this year’s impressive lineup.

The final work by Joane Hétu, which she directed and narrated, was her most accomplished in a long career of pushing musical boundaries — operatic in scope with unexpected instrumental flourishes and shifts, and a fitting end to this year’s impressive lineup.

[Festival] FIMAV (2021) — Jour 3

Alex Pelchat, Mes enceintes font défaut, 24 mai 2021

Bouclant les festivités entourant le 40e anniversaire de Productions SuperMusique, Joane Hétu, Diane Labrosse et Danielle Palardy Roger ont pris la scène avec l’Ensemble SuperMusique, leur ensemble à géométrie variable qui endisque depuis 17 ans déjà. Hormis quelques membres fondateurs comme le multi-instrumentiste Jean Derome, la percussionniste Danielle Palardy Roger, la chanteuse et saxophoniste Joane Hétu, la musicienne électronique Diane Labrosse et la clarinettiste Lori Freedman, le reste du groupe a constamment changé depuis ses premiers albums. C’est donc une version renouvelée et vigoureuse de l’Ensemble comptant sur de nouveaux visages comme le percussionniste Preston Beebe, la violoncelliste Émilie Girard-Charest et l’altiste Jennifer Thiessen, qui a interprété le contenu de ce concert-anniversaire. Présentant des compositions récentes de Derome, Hétu, Palardy Roger et de la compositrice et flûtiste Cléo Palacio-Quintin, l’ensemble de douze instrumentistes a présenté l’un des concerts les plus mélodieux et posés qu’il m’a été donné de voir de la part du groupe. Dans une formation comptant sur bon nombre d’instrumentistes aux parcours impressionnants, Preston Beebe s’est particulièrement démarqué en injectant une bonne dose d’énergie et d’imprévisibilité à l’ensemble tandis que Jean Derome a épaté comme d’habitude avec son jeu pesant de saxophone baryton. Parmi les compositions, Creativitas audacia feminæ de Palacio-Quintin a laissé la plus grande impression, entre autres grâce à l’utilisation de l’excellent trio de cordes de Guido Del Fabbro, Émilie Girard-Charest et Jennifer Thiessen comme ancrage harmonique et à l’utilisation d’arrangements audacieux pour les voix du groupe. Ce fut une finale qui a déjoué mes attentes tout en étant un choix approprié pour clore cette édition bien locale du FIMAV.

… l’ensemble de douze instrumentistes a présenté l’un des concerts les plus mélodieux et posés qu’il m’a été donné de voir de la part du groupe.