Symon Henry — Voir dans le vent qui hurle les étoiles rire, et rire

Concert

Ce concert est présenté dans le cadre de l’exposition de la partition graphique Voir dans le vent qui hurle les étoiles rire, et rire de Symon Henry, à la Chapelle historique du Bon-Pasteur. Cette magnifique partition qui compte 168 pages dessinées à la main par le compositeur sera interprétée par 10 instrumentistes improvisateurs de l’Ensemble SuperMusique sous la direction de Danielle Palardy Roger.

Chaque instrumentiste aura devant lui un iPad sur lequel les pages de la partition se dérouleront pendant que la partition sera projetée simultanément sur un écran pour les spectateurs. Divisée en cinq mouvements suivis d’un Épilogue, cette pièce nous permet, entre autres, de visiter des nuages d’étoiles, des entrelacs et une série de formidables Nues.

Les improvisateurs joueront avec nuance les tracés des dessins, qu’ils soient larges, minces, pâles ou foncés, droits ou sinueux et les points quand ils seront de différentes tailles. Le registre des sons sera lié à la place que tiennent les traits dans la page, dans le haut de la page, les sons seront aigus, dans le bas, ils seront graves.

SuperMusique s’intéresse depuis plus de trente ans aux différentes partitions créées pour des improvisateurs, que ce soit des partitions graphiques, des consignes verbales ou écrites. La grande majorité de nos concerts y font appel et ces 6 dernières années nous avons présenté pas moins de 12 ateliers publics avec l’Ensemble SuperMusique, et ce, afin de mieux faire connaitre et comprendre des partitions graphiques créées depuis les années 1920 jusqu’à aujourd’hui.

Les partitions de Symon Henry s’inscrivent dans cette nouvelle forme de notation musicale, lui-même se définissant comme un dessinateur de son. C’est avec un immense plaisir que SuperMusique partage cet événement musical avec le public.

Atelier public

Lors de cet atelier public, les instrumentistes de l’Ensemble SuperMusique joueront des extraits de la partition de Symon Henry sous la direction de Danielle Palardy Roger. Des explications seront données au public et celui-ci pourra poser des questions.

Atelier public

    • Saturday, November 3, 2018
      14h00
    Chapelle historique du Bon-Pasteur
    100, rue Sherbrooke Est – H2X 1C3
    métro Sherbrooke + autobus 24 Ouest / métro Saint-Laurent + autobus 55 Nord
    • In person
    • Workshop

Participants

Concert

    • Friday, November 9, 2018
      19h30
    Chapelle historique du Bon-Pasteur
    100, rue Sherbrooke Est – H2X 1C3
    métro Sherbrooke + autobus 24 Ouest / métro Saint-Laurent + autobus 55 Nord
    • In person

Participants

Programme

In pictures

  • [Image: Gabrielle Godbout]
  • Explication de Danielle Palardy Roger pendant l’atelier [Photograph: Céline Côté, Montréal (Québec), November 3, 2019]
  • Interprétation de la partition pendant l’atelier [Photograph: Céline Côté, Montréal (Québec), November 3, 2019]
  • Salutation at the end of the concert [Photograph: Céline Côté, Montréal (Québec), November 9, 2018]
  • Ensemble SuperMusique (ESM) interprets the piece [Photograph: Céline Côté, Montréal (Québec), November 9, 2018]
  • Ensemble SuperMusique (ESM) interprets the piece [Photograph: Céline Côté, Montréal (Québec), November 9, 2018]
  • Ensemble SuperMusique (ESM) interprets the piece [Photograph: Céline Côté, Montréal (Québec), November 9, 2018]
  • Presentation of the piece by the composer Symon Henry [Photograph: Céline Côté, Montréal (Québec), November 9, 2018]

In the press

Review

Stuart Broomer, The WholeNote, no. 25:7, April 1, 2020
Voir dans le vent… highlights the improvisatory invention and detailed listening of Ensemble SuperMusique

Review

Dolf Mulder, Vital, no. 1227, March 30, 2020

The first generation of musicians from the Ambinaces Magnétiques from Montréal are still very productive. This counts for example for Ensemble SuperMusique, founded in 1999 and directed nowadays by Joane Hétu and Danielle Palardy Roger. Their projects always are about crossing borders between improvisation and composition, using electronic as well as acoustic instrumentations. This time the ensemble is compiled of: Isaiah Ceccarelli (percussion), Guido Del Fabbro (violin), Jean Derome, Lori Freedman (clarinets), Joane Hétu (alto sax, objects), Pierre-Yves Martel (violin de gamba, cither), Danielle Palardy Roger (direction), Alexandre St-Onge (electric bass), Scott Thomson (trombone), Guillaume Dostaler (piano), Rémy Bélanger de Beauport (violoncello), Guido del Fabbro (violin) and Jean Derome (alto sax, flutes, objects). No electronics this time on this live recording that was “part of the exhibition of composer Symon Henry’s graphic score Voir dans le vent qui hurle les étoiles rire, et rire”. Symon Henry is a young multi-disciplinary artist and researcher, interested in combining concert music, visual arts and poetry. For this new work he wrote a 168-page hand-drawn graphic score. It is a work in six parts taking almost 52 minutes, played in one continuous flow. The graphic scores a series of very abstract and minimalistic drawings. So I guess each performance is totally different. As interpreting graphic scores leave plenty of room for the musicians, who make their own individual choices in interpreting the graphic score. For so far this can be called a setting of improvised music to some extent, it is not one whereby the performers directly respond to another. But surely they also made their choices considering the dynamic, etc of the total sound and flow of the music. The work continues more or les as a continuous stream, built up from often long extended movements and gestures by the performers. The music unfolds gently and cautious, leading up to delicate and fragile constructions, united by the direction of Danielle Palardy Roger.

The music unfolds gently and cautious, leading up to delicate and fragile constructions…

Review

Normand Babin, Néomémoire, February 4, 2020

voir dans le vent qui hurle les étoiles rire et rire by Symon Henry already had a life. Created for the opening of the new Pavilion Lassonde at the Musée des Beaux-Arts du Québec by the Québec Symphonic Orchestra, it is under the arrangement of Danielle Palardy Roger for the Ensemble SuperMusique it has been recorded in 2018. The music of Symon Henry is particular by being partly improvised, their scores being drawn instead of being written with traditional notation. Curves, ascents and descents lines define the melody when the density of the traits and the colors define the orchestration and the volume of the sounds. The part of the musicians playing this music is then huge in the interpretation being done. But the listeners also have their voice in the interpretation of this music. Symon Henry writes (draws) their music as poetry, leaving space for diverse ways of understanding. Then, in order to review the listening I have done, you reader have to accept this is nothing more nothing less than my personal way of hearing this music. One between thousands.

The piece has six sections which will be played without stop. voir dans le vent qui hurle les étoiles rire et rire begins with Grandes horizontales et nuages d’étoiles. We can guess that these long horizontal lines will not touch each other, these lines, as unstable as they are, do not meet. This premiss is quite contemplative and ecstatic and express the impossibility of some connections, some communications. Les rencontres (meetings) happen in the second part. The straight lines are superposed to a clattering background from the strings and the piano. A solo by the cellist, took back by the saxophone shows a greater dramatic tension, what meetings and splittings sometimes also have. This movement ends on animals songs, those animals sounds like they are suffering, are breathless. With a transition at the cello — decidedly, Rémy Bélanger de Beauport hits it here — into the third part, Entrelacs et épurations, see the cello and the piano put down the marks for what will be following. After a stop in the flow, the sounds are shorter, sparser. Which brings to the almost death of this long breath that lead the piece from the very beginning. The fourth part, Accords et impulsions will be the catalyst for the end of the piece. The piano leads with a strong pointillism through Les nues. — we have here to define what «nues» means. In French it is a word frequently used in idioms without anyone knowing what it really means. It should be understood as the skies, cloudy or not, the clouds — On an almost dancing beat with a lot of pats is superposed huge descending glissandos, rocket ascending lines, exacerbated climaxes, ecstatic coitus. Here is the big earthquake, where everything happens. It ends on a plateau of high pitched strings and woodwinds, not coming back from their cloud until the end of the last section, Résonances. Once again, we hear long horizontal lines. The piano, the percussions and the cello are in the low of their respective register. Everything ends without having these extremes meet. Soaring each on their side, those lines live their grand ecstasy apart.

Until the end of the 20th Century, music mostly was an art of reproduction. Musicians damned to reproduce as well as they could what is a Beethoven sonata, what is a Bruckner Symphony, what is a Berg opera. Symon Henry, with many other composers writes a music which offers a lot of freedom to the performance, to the expression of views by the musicians-interpreters. They also leave a lot of space for the listener to hear, see and feel what the listener wants. I heard a lot of ecstasy, a lot of breath in voir dans le vent qui hurle les étoiles rire et rire. I feel some influences, maybe from Ligeti, Stockhausen or even Messiaen. But I am totally conscious that it is only one in a million ways to listen to this music. Other ensembles or orchestras will play eventually this work. The standard will be pretty high considering how this recording is very inspired and has a brilliant technical render. But those who will perform this music anew will give us eventually a pretty different version from this one. As in poetry, everything happens between the words, between the notes. The breath and the rests modify the meaning and embody the interpretation. This beautiful production is plural: it shows drawings, extracts from the score, of course this has a lot of music and also some poetry, as you can read the list of the titles as a haiku.

I heard a lot of ecstasy, a lot of breath in voir dans le vent qui hurle les étoiles rire et rire. […] The standard will be pretty high considering how this recording is very inspired and has a brilliant technical render.

Review

Avant Scena, January 23, 2020

Voir dans le vent… is a fresh new release of Ambiances Magnétiques. An album was recorded by Ensemble SuperMusique. This ensemble is famous in contemporary academical music scene which joins together great musicians, talented composer, young talents to work together. Original interpretation of new music always are filled with innovations, extended playing techniques, sonoristic experiments, authentic traditions, modern tendencies of contemporary academical music, especially bright and rich musical language, and wide range of styles, expressions and moods gently brought together. This time, an ensemble had recorded the compositions by Symon Henry. A talented and creative composer is getting on risky combinations, provocative and original musical decisions, has his very own sound and style, and is developping exciting new conception, as well. All music is based on experimental, electroacoustic and contemporary academical music combined with free improvisation and experimental jazz. That makes a dynamic, unpredictable and touching sound.

Isaiah Ceccarelli, Guido Del Fabbro, Jean Derome, Bernard Falaise, Lori Freedman, Émilie Girard-Charest, Joane Hétu, Diane Labrosse, Philippe Lauzier, Pierre-Yves Martel, Cléo Palacio-Quintin, Jean René, Danielle Palardy Roger, Vergil Sharkya’, Alexandre St-Onge, Pierre Tanguay, Martin Tétreault, Scott Thomson and Ida Toninato — these are all the members of Ensemble SuperMusique who are playing together in Voir dans le vent…. The music is based on difficult structure and rich evocative musical language. The musicians succesfully blend together all the sections to one place — an independent and bright melody line, dynamic rhythmic section, synth tunes, electronics, gorgeous musical background and innovative instrumentation. Separate independent sections are contrasting to each other and create a bright, expressive and modern musical language. The music is especially expressive and emotional — the musicians are mixing up together different kinds of motions, characters and expressions. Spontaneous turns, sudden changes, strong contrasts, masterful virtuosity, invention and the ability to switch from the one mood to another without any force — that makes an effort to flexible, expressive, sensible and effective playing manner. The music moves from the darkest pieces mixed with sorrows, anger, aggression or — ambient, subtle and relaxing mood. These episodes are filled with silent pauses, deep contemplations changed by minimalistic samples, sonoristic experiments, strange timbres and turn out to outregeous, haunted, heavy and dark mood. When suddenly the music changes — it gets striking and twisting, rises on sparkling riffs and wild culminations. Here a lyrical, solemn and relaxing playing manner is changed by intense, active and moving pplaying manner with rich ornamental texture. Here expressive melodies filled with shrieky exclamations, hysteric riffs, passionate flowing passages, intense, nervous and complicated rhythms, monotonous sessions are rising to luminous culminations, booming sessions, wild perturbations, radiant breaking riffs and scandalous pieces. The music is played in active, dynamic and expressive playing manner — different kinds of instruments are brought together. All music is based on huge stylistic variety — spontaneous free improvisation is integrated in already arranged contemporary academical music, astonishing and evocative experimental music, synthetic and modern electronics and innovations of academic avant-garde. Here meets an unconventional andevocative contemporary academical, experimental and electroacoustic music and abstract, moving and spontaneous improvisation. An innovative and bright instrumentation is created — it’s based on home-made, strange, experimental and extended playing techniques, rare and exotic instrumental combos, modern innovations, fusion of acoustics and electronics, and ornaments, abbreviations and textures of all kinds. That finally makes an inspiring, evocative and bright sound.

The music is especially expressive and emotional — the musicians are mixing up together different kinds of motions, characters and expressions. […] Here meets an unconventional andevocative contemporary academical, experimental and electroacoustic music and abstract, moving and spontaneous improvisation. […] That finally makes an inspiring, evocative and bright sound.

Partitions graphiques: incursion dans un univers visuel

Benjamin Goron, La Scena Musicale, no. 24:5, February 1, 2019

Sans s’y être forcément frottés, tous les musiciens ont vu passer un jour une partition graphique de John Cage ou Morton Feldman, créateurs de ce langage à cheval entre la musique et les arts visuels. Que cachent ces énigmatiques partitions, allant d’un ensemble de signes sur la portée jusqu’au dessin le plus abstrait? C’est ce que Productions SuperMusique, codirigé par Danielle Palardy Roger et Joane Hétu, cherche à nous faire découvrir au fil d’ateliers et de concerts présentés depuis plus de vingt ans. «Au départ, SuperMusique était en grande partie constitué d’autodidactes. L’écriture graphique nous permettait alors de nous rassembler autour de la musique», explique Danielle Palardy Roger. Au fil des ans, SuperMusique se spécialise dans les musiques improvisées et l’exploration sonore et acquiert une expertise de plus en plus recherchée dans le milieu de la musique contemporaine.

La partition graphique, un «jeu de piste»

La partition graphique, par sa recherche d’interaction entre son, espace et graphisme, se situe à la frontière de la musique et des arts plastiques. Elle suggère un énoncé musical qui peut varier d’un interprète à l’autre, celui-ci devenant alors cocréateur de l’œuvre. Cette graphie pouvant prendre des formes très diverses, cela a permis de pallier les limites de la partition traditionnelle et les créateurs de ce langage étaient autant des bruitistes ( Luigi Russolo) ou des compositeurs de musique aléatoire ( John Cage, Morton Feldman) que des improvisateurs ( Earle Brown, Anestis Logothetis, Pauline Oliveros). Ce modèle s’est étendu au fil du siècle au jazz expérimental ou au rock conceptuel, répondant toujours à une idée créatrice que la notation traditionnelle ne pouvait pas restituer fidèlement.

La partition graphique est souvent accompagnée d’une consigne écrite, afin de démystifier les symboles, formes et couleurs et de fixer un cadre dans lequel l’interprète pourra exprimer sa propre créativité. «Dans la musique nouvelle, la participation de l’instrumentiste créateur devient de plus en plus urgente et présente. Les jeunes qui sortent des écoles ressentent la nécessité de se manifester en tant qu’instrumentistes créateurs.» En novembre dernier, Productions SuperMusique a organisé deux concerts autour de partitions graphiques, où l’on a pu entendre des créations d’ Émilie Girard-Charest et Marielle Groven et un autre à la Chapelle historique du Bon-Pasteur autour d’une pièce du compositeur Symon Henry qui a fait de cette graphie le fer de lance de ses œuvres. L’univers des partitions graphiques connaît un engouement certain en ce début de XXIe siècle. «Une partition graphique, c’est un jeu de piste, un chemin nouveau qu’il faut découvrir. Chaque compositeur a son propre langage et sa propre esthétique, que l’on retrouve d’une pièce à l’autre. L’instrumentiste doit donc se familiariser avec le langage du compositeur, un musicien qui se spécialise dans les partitions graphiques comprend rapidement dans quelle matière sonore le compositeur se dirige.»

Outiller les musiciens de demain

Depuis bientôt dix ans, à la demande de nombreux étudiants, SuperMusique multiplie les initiatives pour démocratiser l’usage des partitions graphiques, un outil qui peut s’avérer précieux dans le cheminement du compositeur ou de l’interprète. En mettant en place de nombreux ateliers au Gesù, à la Chapelle historique du Bon-Pasteur et à la Sala Rossa, ainsi que des stages et une activité de mentorat à l’Université de Montréal, en partenariat avec le Cercle des étudiants.es compositeurs.rices (CéCo), SuperMusique répond à une demande croissante des créateurs cherchant à élargir leur langage, par simple curiosité ou réel intérêt. «Parmi les jeunes qui ont assisté à nos stages, plusieurs font aujourd’hui partie de SuperMusique», se réjouit Danielle Palardy Roger. L’ouverture des institutions traditionnelles reste pourtant très limitée et la formation des jeunes musiciens se fait le plus souvent en dehors des conservatoires et universités, grâce aux ateliers, mais aussi et surtout par la pratique instrumentale, individuelle ou collective. «Chaque improvisateur explore son propre langage des heures, des jours entiers, que ce soit la virtuosité technique ou timbrale. Il élargit aussi son écoute et son langage individuel à travers la pratique de l’improvisation, ce qui est fondamental.» Rompant avec les schémas traditionnels, compositeurs et instrumentistes trouvent dans cet univers des partitions graphiques et des musiques improvisées un espace de cohabitation où le geste créateur est partagé entre les différents participants. Les compositeurs font confiance aux interprètes, tandis que ces derniers peuvent exprimer leur personnalité et leur créativité.

Les partitions graphiques ne sont pas le seul langage permettant ce partage du geste créateur. Autre exemple, la gestuelle développée par les chefs pour composer de la musique en temps réel, dont le soundpainting est la forme la plus connue. Ce langage inventé et théorisé par Walter Thompson contient actuellement plus de mille gestes permettant au chef de communiquer avec l’orchestre pour créer une véritable peinture sonore. Au sein de SuperMusique, la gestuelle mise en place et s’enrichissant au gré des inventions est constituée de gestes traditionnellement admis dans le soundpainting et d’inventions de Jean Derome, Diane Labrosse, Joane Hétu ou Danielle Palardy Roger, entre autres. Langage en pleine expansion, il pourrait à lui seul faire l’objet d’un article plus fouillé.

Par leur implication dans la formation des jeunes générations de musiciens et de compositeurs, par la mise en valeur d’un siècle de recherche et d’invention dans le domaine de l’expérimentation sonore et des partitions graphiques ainsi que leur engagement à produire des concerts et passer des commandes, Productions SuperMusique a mis en place un créneau singulier qui répond à un besoin réel de la communauté musicale au Québec et qui est certainement amené à grandir au fil des ans. De quoi piquer la curiosité de tout un chacun…

De quoi piquer la curiosité de tout un chacun…